Оброблене м’ясо та рафіновані вуглеводи пов’язані з 70% випадків діабету 2 типу у світі

Дослідження показало, що проблеми з харчуванням є причиною більшості нових випадків діабету 2 типу у світі.

Автори дослідження виявили, що нестача цільного зерна та споживання занадто великої кількості рафінованого зерна, пшениці та переробленого м’яса є основними факторами розвитку діабету 2 типу, пов’язаного з харчуванням.

Регіонами світу, в яких дієта була найбільш відповідальною за розвиток захворювання, були Центральна та Східна Європа і Центральна Азія.

Згідно з новим дослідженням, у 2018 році 70,3% з 14,1 мільйона нових діагнозів діабету 2 типу (ЦД2) у світі були пов’язані з 11 дієтичними факторами.

Зокрема, три дієтичні фактори виявилися найбільшими причинами нових випадків діабету 2 типу в усьому світі: недостатня кількість цільного зерна, надмірне споживання рафінованих зернових і пшениці та переробленого м’яса.

З усіх нових випадків, спричинених проблемами харчування, дефіцит цільного зерна становив 26,1%, надмірне споживання рафінованих зерен і пшениці – 24,6%, а споживання переробленого м’яса – 20,3%.

Загалом, низька якість вуглеводів є провідним фактором розвитку діабету 2 типу.

Результати дослідження відрізняються від попередніх аналізів тим, що в ньому вперше серед розглянутих факторів харчування чітко розглядається споживання рафінованих зернових і пшениці.

Глобальні дані за 2017 рік свідчать, що приблизно 462 мільйони людей у світі хворіють на діабет 2 типу. За оцінками, до 2030 року ця цифра зросте до понад 540 мільйонів людей з цим захворюванням.

Діабет 2 типу – це захворювання, при якому організм втрачає здатність регулювати рівень цукру в крові через нездатність використовувати інсулін, який він виробляє. Без контролю діабет 2 типу може призвести до серцево-судинних проблем, пошкодження нервів, ниркової недостатності та інших небажаних наслідків.

Загалом, дослідження визначило, що дієта є більш значущим фактором розвитку діабету 2 типу у чоловіків.

Дослідження проводили науковці Школи науки та політики харчування Фрідмана при Університеті Тафтса в Медфорді, штат Массачусетс, США. Результати дослідження опубліковані в журналі Nature MedicineTrusted Source.

Здоровіша їжа при ЦД 2 проти рафінованих вуглеводів

“Наукові докази, що пов’язують споживання рафінованих зернових з діабетом 2 типу, очевидні”, – говорить перший автор дослідження, доктор Меган О’Хірн, доктор філософії з Тафтса.

“Рафіновані зерна, крохмаль і цукор викликають швидкі стрибки рівня глюкози в крові, перетворення цукру на жир у печінці, що накопичується навколо органів черевної порожнини, а також можуть витіснити інші здорові продукти (наприклад, цільні зерна) з раціону людей, що призводить до підвищення ризику розвитку діабету 2 типу”, – пояснила д-р О’Хірн.

Доктор Васанті Малік з Університету Торонто, доктор філософії, сказав: “Цільнозернові продукти … мають нижчий глікемічний індекс – потенціал підвищення рівня глюкози в крові – ніж рафіноване зерно, оскільки вони перетравлюються і всмоктуються повільніше завдяки клітковині, яка є корисною при діабеті”.

Доктор Малік не брав участі в дослідженні.

ЦД2 та дієта: регіони найбільшого впливу

За даними дослідження, двома регіонами з найвищим рівнем захворюваності на цукровий діабет 2 типу (ЦД2), спричиненим дієтою, є Центральна та Східна Європа і Центральна Азія, на які припадає 85,6% нових діагнозів ЦД2 у цих регіонах. У Латинській Америці та Карибському басейні дещо менше, 81,8%, нових випадків було пов’язано з харчуванням.

У Південній Азії спостерігався найнижчий відсоток ЦД 2 типу, пов’язаний з дієтою, – 55,4%.

Загалом ЦД 2, спричинений аліментарними причинами, був найпоширенішим у міському середовищі порівняно з сільським. Він також частіше зустрічався серед високоосвічених людей.

“Наприклад, зростання захворюваності на діабет 2 типу через надмірне споживання необробленого червоного м’яса у Східній Азії з 1990 по 2018 рік відображає величезний приріст населення, зростання урбанізації та демографічні зрушення в цьому регіоні”, – зазначила д-р О’Хірн.

Винятком були країни з високим рівнем доходу, а також країни Центральної та Східної Європи і Центральної Азії, де ЦД2, пов’язаний з харчуванням, частіше зустрічався у сільських жителів і людей з низьким рівнем освіти.

Незважаючи на найвищий рівень захворюваності на ЦД2, пов’язаний з харчуванням, у країнах Центральної та Східної Європи і Центральної Азії спостерігалося зниження рівня захворюваності на ЦД2, пов’язаного з надмірним споживанням червоного м’яса. Доктор О’Хірн додав, що зниження рівня захворюваності на ЦД2, пов’язаного з вживанням червоного м’яса, в цих регіонах може насправді відображати “зростаюче усвідомлення як споживачами, так і бізнесом негативного впливу споживання червоного м’яса на здоров’я людини та планетарне здоров’я”.

“Наші висновки багато в чому відображають місцеві соціально-економічні умови”, – сказав д-р О’Хірн.

“Харчове середовище є ключовим фактором, оскільки воно може впливати на доступ і наявність продуктів харчування (наприклад, легкий доступ до недорогих фаст-фудів або низькоякісних перероблених продуктів в районах з низьким рівнем доходу)”, – пояснив д-р Малік.

Важливість раціону харчування за віковими групами

Серед вікових груп найбільший відсоток випадків ЦД2, пов’язаних із харчуванням, спостерігався у молодих людей, хоча загалом у них було менше діагностовано ЦД2.

Групою з найбільшою кількістю таких випадків були дорослі середнього віку від 45 до 60 років, хоча відсоток випадків ЦД2 у них був меншим.

“Наші результати свідчать про те, що існують відмінності в харчових звичках у різному віці, і що літні люди мають інші конкуруючі фактори ризику розвитку діабету 2 типу, окрім дієтичного ризику.

 

 

На противагу цьому, переважна більшість випадків діабету 2 типу пов’язана з неправильним харчуванням серед молодих людей”. 

– Доктор О’Хірн

Що робити в майбутньому

“Існує потреба в широкомасштабній освіті з питань харчування та інших політиках, які можуть допомогти споживачам робити більш здоровий вибір”, – сказала д-р Малік.

Серед прикладів, які вона навела, – “маркування на упаковці, обмеження маркетингу нездорової їжі/напоїв для дітей, оподаткування солодких напоїв, [створення] здорового харчового середовища – тобто, програми шкільного харчування – [і] стандарти харчування в установах і т.д.”.

Займаючись питаннями доступу та фінансових перешкод до здорового харчування, д-р О’Хірн зараз є директором з питань впливу організації “Продовольчі системи майбутнього”, яка, за її словами, “була заснована з метою каталізації, підтримки та масштабування ринкових агротехнологій, харчових технологій та інноваційних підприємств по всьому ланцюжку створення вартості для покращення результатів харчування в громадах з недостатнім рівнем обслуговування та низьким рівнем доходу”.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Сподобалась стаття? Поділіться з друзями: