За результатами нового огляду Cochrane, широко використовуваний та недорогий препарат при подагрі — колхіцин — може знижувати ризик серцевих нападів та інсультів у пацієнтів із серцево-судинними захворюваннями.
Зміст
Ризик серцево-судинних подій і запалення
Серцево-судинні захворювання часто зумовлені хронічним низькорівневим запаленням, що сприяє повторним серцевим подіям, таким як інфаркти та інсульти. Колхіцин має протизапальні властивості, що робить його перспективним варіантом для вторинної профілактики.
Огляд досліджень
Огляд включив 12 рандомізованих контрольованих досліджень із майже 23 000 учасників, які мали історію серцевих захворювань, серцевих нападів або інсультів. Пацієнти приймали низьку дозу колхіцину (0,5 мг один або двічі на день) протягом щонайменше шести місяців. Більшість учасників — чоловіки, середній вік — від 57 до 74 років.
Ефект на серцево-судинні події
Учасники, які отримували колхіцин, мали нижчий ризик серцевих нападів та інсультів. :contentReference[oaicite:5]{index=5} За оцінками, на кожні 1 000 пацієнтів, які отримували колхіцин, припадало на 9 менше серцевих нападів і на 8 менше інсультів порівняно з тими, хто не отримував препарат.
Серьозних побічних ефектів не виявлено, однак пацієнти, які приймали колхіцин, частіше скаржилися на легкі шлунково-кишкові симптоми, які зазвичай були короткочасними.
Нове використання старого препарату
Оскільки серцево-судинні захворювання залишаються провідною причиною смертності у світі, колхіцин є перспективним, доступним і недорогим варіантом для вторинної профілактики у пацієнтів із високим ризиком.
Як зазначає старший автор дослідження, Ларс Хемкенс (Університет Берна, Швейцарія), результати демонструють силу академічних досліджень, які можуть відкривати нові можливості для старих медикаментів, і показують важливість повторного призначення (repurposing) таких препаратів.
Обмеження та майбутні напрямки
Однак огляд виявив, що наявні дані менш однозначні щодо впливу колхіцину на загальну смертність або потребу в коронарних реваскуляризаціях. Також було обмежено інформацію щодо покращення якості життя або зниження тривалості госпіталізацій — ці питання слід вивчати в подальших дослідженнях.
